Eesti lubab osad isejuhtivad autod tänavatele

14. mai 2021

Riigikantselei juures tegutseva isejuhtivate autode ekspertrühma eestvedamisel ning koostöös Eesti IKT klastri ja ITS Estonia võrgustikuga toimus 2. märtsil 2017 Kultuurikatlas temaatiline seminar, kus said sõna Maanteeameti, Tuleviku Tehnoloogiate Sihtasutuse ning valdkonna ettevõtete esindajad. Teemaks olid isejuhtivate autodega kaasnevad riskid, keskkonnaküsimused, kasutajakogemused ning Eesti lähiaja plaanid isejuhtivate sõidukite arenduskohana. Oma kogemusi

Riigikantselei juures tegutseva isejuhtivate autode ekspertrühma eestvedamisel ning koostöös Eesti IKT klastri ja ITS Estonia võrgustikuga toimus 2. märtsil 2017 Kultuurikatlas temaatiline seminar, kus said sõna Maanteeameti, Tuleviku Tehnoloogiate Sihtasutuse ning valdkonna ettevõtete esindajad. Teemaks olid isejuhtivate autodega kaasnevad riskid, keskkonnaküsimused, kasutajakogemused ning Eesti lähiaja plaanid isejuhtivate sõidukite arenduskohana. Oma kogemusi jagasid tehnoloogiate testimisest Soome ja UK eksperdid.

Alates 2. märtsist on Eesti teedel ja tänavatel lubatud isejuhtivate autode testimine. Seda tingimusel, et autol on juht, kes saab vajadusel kontrolli sõiduki üle endale võtta. Ilma inimese järelevalveta ei hakka sõidukid omapead tänaval liiklema veel niipea.

Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra sõnul teeb Maanteeamet isejuhtivate sõidukite valdkonnas tihedat koostööd Euroopa teiste riikide ametitega. “Olukord on uus ja tuleb olla kindel, et nii auto mehhaanika kui tarkvara vastavad nõuetele. Testimine toimub Maanteeameti järelvalve all ja peab olema ohutu,” lisas ta.

Möödunud sügisel riigikantselei juurde loodud isesõitvate sõidukite ekspertrühma juhi Pirko Konsa sõnul on Eestil võimalus väikse ja paindliku riigina olla uute lahenduste esmane rakendaja ning siinsed ettevõtjad saaks tulevikus need teadmised edukalt laia maailma eksportida. “Tehnoloogia on sealmaal, et suudab paljud ülesanded juhilt üle võtta ja liikluse palju turvalisemaks muuta. Kõike seda tuleb muidugi testida nii tarkvara, riistvara kui ka ärimudelite mõttes. Meie tänane sõnum on, et Eesti riigiametid ja eksperdid on jõudnud kokkuleppele ning isejuhtivate autode avalikel teedel testimine võib alata,” lisas Konsa.

Testimisõigus avalikel Eesti teedel kehtib isejuhtivatele sõidukitele, mida Rahvusvahelise Autoinseneride Ühingu klassifikatsiooni järgi liigitatakse tasemele SAE 2 või SAE 3. Kõnealustel autodel peab olema kas sõidukis või kaugjuhtimise abil juht, kes sõiduki eest vastutab ning vajadusel kontrolli üle võtab. Ekspertrühm jätkab tööd vastutuse, kindlustuse, privaatsuse, eetika ja muudel teemadel, et jõuda lahendusteni, mis võimaldavad tänavatele lubada ka kõrgema autonoomsusega sõidukid (SAE International’i standardi J3016 tasemed 4 ja 5).Meediakajastused:DelfiERRTV3PostimeesGeeniusÄripäeva Logistikauudised