ITL-i ettepanekud koalitsioonilepingusse
13. märts 2025Kuidas kiirendada majanduskasvu, luua innovatsiooni ja suurendada riigiaparaadi efektiivsust?
ITL on digitehnoloogia ettevõtete eestkõnelejana koondanud sektori ettepanekud selle kohta, toome välja mõned konkreetsed mõtted.
Esimese asjana tervitame sõnumit, et ettevõtete tulumaks jääb ära. Lihtne ja etteaimatav maksukeskkond on olnud alati Eestis üks ettevõtlikkuse julgustajaid ning rahvusvaheliselt hinnatud tugevus, hea et see konkurentsieelis säilib.
Jätame ettevõtetele rohkem aega tegeleda äriga, mitte aruandlusega
Eesti ettevõtluskeskkond on võrreldes paljude teiste riikidega päris kiire ja mugav. Nüüd peame tegema sammu veel edasi ja automatiseerima ettevõtete aruandluse riigile – rakendades täies ulatuses ühekordset andmete esitamise printsiipi saame luua eeldused asutuste-üleseks andmete vahetuseks. Tulevikus võiks ettevõtetel aruannete esitamine Statistikaametile olla sama lihtne nagu üksikisiku tuludeklaratsiooni esitamine – vaatad oma andmed üle ja kinnitad.
Lihtsustame talentide kaasamist tööturule
Tööjõu kiireks ja kaasaegseks kaasamiseks tööturule tuleks algatada töösuhete regulatsiooni ülevaatamine selleks, et viia sisse uusi töötamisviise arvestavad lahendused ja tagada tööelu paindlikkus.
Samuti oleme pikalt oodanud välistalentide Eestisse toomise protsessi kaasajastamist, immigratsiooniprotsessi digitaliseerimist e-riigile kohaselt. Koos proaktiivse talendipoliitkaga aitaks see meil püsida globaalses konkurentsis.
Digiriik ei ole kulu, vaid riigivalitsemise tõhustaja
Riigi kriisikindluse tagamiseks ja efektiivsuse suurendamiseks on vaja kiirendada riigiasutuste üleminekut pilvelahendustele ning rakendada tehisintellekti lahendusi laiapõhjaliselt nii riigikorralduses, meditsiinis, hariduses jm.
Era- ja avaliku sektori koostöömudelid riigi digiteenuste arendamisel ja pakkumisel tuleb kriitiliselt üle vaadata. Riik ei tohi konkureerida erasektoriga ja pakkuda juba niigi turu tingimustel eksisteerivaid lahendusi. Teeme ettepaneku viia läbi pilootprojektid ning juurutada süsteemne ja keskselt koordineeritud lähenemine teenuste erasektorisse viimiseks. Seeläbi väldime haldusalade-üleselt teenuste ja arenduste dubleerimist, loome eeldused efektiivsuse kasvuks, pidurdame riigiaparaadi kasvu ning tagame e-riigi jätkusuutlikkuse.
Konkreetsed seadusemuudatused, mida ära teha, mitte pidurdada
Palju kõneainet pakkunud kiire interneti leviku tagamiseks on vaja lõpuks ometi teha konkreetsed seadusemuudatused, millega sidetaristu saab kõikide ehitusprojektide (teede ja hoonete ehitus) normaalseks, kohustuslikuks osaks. Siin on kohene suur mõju kõikidesse tuleviku-projektidesse, millega aidatakse tagada tänapäevased kvaliteetsed sideteenused Eesti elanikele ning innovaatiliste liikuvuslahenduste areng meie teedel.
Küberturvalisuse 2. direktiivi (NIS2) ülevõtmisel Eesti õigusesse tuleb arvestada Eesti oludega, tagada õigusselgus ja jätta osapooltele rakendamiseks mõistlik aeg.
ITL seisab konkurentsivõimelise ärikeskkonna ja digiühiskonna toimimise eest, sellest tulenevalt ei ole meie ettepanekud ainult ärihuvidest kantud, vaid vaatavad Eesti arengut kodanikukeskse, turvalise, efektiivse riigina laiemalt.