Targa linnaplaneerimise uus tase

18. aprill 2021

Mobiilne positsioneering, inimgeograafia ning big data käsitlemine – need kompetentsid üheskoos võimaldavad Eesti ettevõttel Reach-U pakkuda oma klientidele täiesti uuel tasemel ülikeerukaid ja andmemahukaid analüüse.Kas teate, kuidas kõige paremini leida üles Manchester Unitedi jalgpallimeeskonna fännid? Väike osa neist lehvitab staadionitribüünil meeskonna lippu, kuid ülejäänud? 2013. aastal soovis üks UK mobiilioperaator

Mobiilne positsioneering, inimgeograafia ning big data käsitlemine – need kompetentsid üheskoos võimaldavad Eesti ettevõttel Reach-U pakkuda oma klientidele täiesti uuel tasemel ülikeerukaid ja andmemahukaid analüüse.
Kas teate, kuidas kõige paremini leida üles Manchester Unitedi jalgpallimeeskonna fännid? Väike osa neist lehvitab staadionitribüünil meeskonna lippu, kuid ülejäänud?

2013. aastal soovis üks UK mobiilioperaator Manchester United’i fännid üles otsida ning saata neile SMS-i teel vutipiletite sooduspakkumise. Sel mobiilioperaatoril oli nutikas juht, kes oskas kohe pöörduda Eesti firma Reach-U poole. See on just Reach-U tugevus – kaardistada suurte inimhulkade liikumist ning neid andmeid analüüsida.
Selge, et tõeline fänn vaatab hooaja jooksul mitut mängu. Seetõttu sõelus Reach-U välja need mobiiltelefonid, mis olid viibinud rohkem kui ühe korra staadioneil, kus Manchester United võistles. Nutika analüüsiga eraldati meeskond ja abipersonal. Tulemused grupeeriti selle järgi, kus leitud mobiiliseadmed veetsid enamiku öödest.
Ja käes need Manchester Unitedi fännid olidki – ja veel elukohalinnade järgi sorteerituna!Reach-U ettevõttes on kombineeritud ruumiandmete kasutamise, big data analüüs ning programmeerimine. Just Reach-U (kandes tol ajal veel Regio nime) töötas 2000. aastal välja maailma esimese mobiilipõhise positsioneerimise kommertslahenduse, mida hakkasid kasutama Eesti operatiiv- ja päästeteenistused.
Reach-U on töötanud välja ka unikaalse platvormi Demograft, mis on ette nähtud just suurte rahvahulkade mobiilseks positsioneerimiseks, samuti nende liikumise jälgimiseks ja analüüsimiseks. 2014. aastal võitis Demograft Global Mobile Award’i kui kõige perspektiivsem selle valdkonna analüüsiplatvorm.2014. aastal said Reach-U töötajad aga võimaluse iseennast ja Demografti platvormi proovile panna Tšiilis, kui aastail 2014-2015 tuli koostada Santiago liiklusvoogude analüüs. Enne Demografti ei olnud selliste mastaapidega analüüs isegi mõeldav – selles pulbitsevas Tšiili pealinnas elab koos eeslinnadega kokku üle 7 miljoni inimese, enam kui 600-ruutkilomeetrises piirkonnas sõidab ööpäevas ligi 2 miljonit autot.
Etteruttavalt võib öelda, et Reach-U töö Santiagos oli nii põhjalik, et see case valiti välja Smart City World Expo kongressil 2015. aastal keynote ettekandeks. Projekt, millele eelnes Eesti IKT-klastri ettevõtete külaskäik Tšiili, oli väärikalt lõpule viidud.

Mida Reach-U Tšiilis täpsemalt korda saatis?

Santiago liiklusvoogude analüüs – perfektselt sooritatud eksam
* Projekti eesmärk: analüüsida Santiago liiklusvooge; nii sõidu- ja veoautosid kui ühistransporti
* Projekti kestus: august 2014-märts 2015
* Projekti osapooled: Tšiili transpordiministeerium, Tšiili suurim telekomioperaator Entel, Ericsson, Reach-U
* Meetod: Kasutades platvormi Demograft, fikseeriti poole aasta jooksul 24/7 Enteli mobiilivõrgus klientide liikumine, tagades samas inimeste anonüümsuse. Santiago de Chile on uute tehnoloogiate ja Smart City lahenduste kasutamisel isegi edumeelsem kui Eesti, kus Reach-U peakontor asub. Lisaks sellele, et Tsiili pealinnas regulaarselt liiklusvooge analüüsitakse, on näiteks Santiagos kasutusel suunda muutvad sõidurajad – hommikusel tipptunnil näiteks suunatakse enamikel sõiduradadel liiklus linna sisse, peale tööd aga suunab enamik radu liikluse linnast välja.
See projekt oli Enteli jaoks selgelt mittekommertsiaalne, nad soovisid panustada omalt poolt ühiskonna arengusse.
Reach-U Demograftil on võrreldes vanade meetoditega mitmed olulised eelised: kui senised meetodid keskendusid autode lugemisele, siis Demograft piltlikult öeldes võimaldab jälgida kõigi Enteli mobiiliomanike (Enteli võrgus on 10 miljonit mobiiltelefoni) liikumist 24/7. Mingit muud meetodit 600-ruutkilomeetrisel alal inimeste liikumist terviklikult jälgida ja kaardistada ei ole. Tehniliselt töötab Demograft järgmiselt: erinevate meetoditega määratakse mobiiliseadme asukoht mobiilivõrgus, keskmiselt 5 korda tunnis. 10 miljoni mobiilseadme puhul teeb see kokku 1,2 miljardit asukohamäärangut päevas! Et analüüsida linna toimimist, on aga vaja jälgida inimeste liikumist mitmeid kuid.
Asukohad kantakse kaardile ning nõnda kujunevadki välja inimeste liikumismustrid – hommikul, õhtul, argipäeviti, nädalavahetustel… Demograft ei lähe samas kunagi üksikisiku tasandile – lisaks juriidilistele põhjustele puudub sellel Reach-U jaoks igasugune mõte – kaardistada tuleb masside liikumist.
Suurimad väljakutsed olid selles, et päringud mobiilivõrku üle ei koormaks, samuti see, et kasutaja analüüsikeskkonnalt vastust oodates tukkuma ei peaks jääma.

Vastused enne, kui klient küsida oskab„Demografti abil oskame me vastata küsimustele, mida klient meilt alati küsidagi ei oska,“ räägib Reach-U CEO Ülo Säre. „Me aitame aru saada mitte ainult sellest, kuhu inimesed lähevad, vaid ka sellest, MIKS nad kuhugi lähevad. Tavapäraselt tehakse neis paigus, kus liiklusvood ummistuvad, tänavad laiemaks. Meie lahendus võimaldab vaadata kaugemale. Teades inimeste liikumise alg- ja lõpp-punkti, võib selguda, et teelaienduse asemel on mõistlik rajada mõnda kohta hoopis uued otseteed. Täpselt samamoodi saame Demografti abil leida kõige loogilisemad kohad ka uute bensiinijaamade, kaupluste, koolide, lasteaedade jaoks.“Regio kaasas projekti ka oma pikaajalise koostööpartneri Ericssoni, seda kahel põhjusel. Esiteks oli Ericssonil välja töötatud sellise projekti läbiviimiseks sobilik võimekus, teiseks tõstis Ericssoni osalemine usaldusväärsust. Ka oli Ericssonil Santiagos oma esindus, mis asjale kasuks tuli, sest isiklik kontakt on selliste projektide puhul elutähtis.
2014. aastal alustati kõigepealt väikese prooviprojektiga, seejärel juba kogu linna analüüsiga.
Teoreetiliselt võinuks projekt ajaliselt isegi lühem olla, kuid arvestades, et projektis oli 4 osapoolt ning mõnel koosolekul osales koguni 60 inimest, oli see kokkuvõttes optimaalne tempo. Veel enam -Tšiili transpordiministeerium rõhutas projekti lõpukoosolekul korduvalt, et tänu eestlaste tugevale survele asjad kiiresti ära teha, polnud neil varem nii kiirelt edenenud projekti olnudki. Santiago de Chile projekt on olnud järjekordne verstapost ettevõtte joaks, mis alustas tegevust paberil geograafiliste kaartide valmistamist veerand sajandit tagasi, samal hetkel, kui eraettevõtlus Eestis legaalseks muutus. Järgnes mobiilse positsioneerimise teenus (REach-U kliendiks on 25 telekomioperaatorit üle maailma) ning nüüd ollakse trendilooja ka suurte andmemahtude analüüsimisel.

Klaster ja e-EestiTänu Eesti IT-ettevõtete omavahelisele suhtlusele on jõudnud info sellest, milliseid tooteid ja teenuseid võiks Tšiili avalikule sektorile veel pakkuda, nüüdseks ka teistesse Eesti ettevõtteisse. „Tšiili transpordiministeeriumi uksed on meile ju lahti. Saan neile soovitada teisi Eesti IT-firmasid, kes pakuvad, mida nad vajavad – ja seda ma teen,“ ütleb Ülo Säre.
See, et varem veriselt konkureerinud ettevõtted on mõistnud, et turg asub väikesest Eestist väljaspool, on paljuski IKT klastri töö tulemus. Ettevõtted võivad konkureerida tellimustele küll Eestis, kuid väljaspool ollakse koostööpartnerid. „Muidugi on see aastaid aega võtnud, see on päris raskelt tulnud, aga see töötab!“ ütleb Ülo Säre. „Sest Eestist välja minnes on sul üldse kõik takistused, mis olla saavad. Seetõttu on selline üksteise toetamine ülitähtis.“ Eesti IKT Klastrit toetab Euroopa Liit Euroopa Regionaalarengu Fondi raames EAS-i meetme „Klastrite toetamine“ kaudu.Ka Eesti innovaatiline kuvand on Eesti IT-ekspordile kaasa aidanud, seahulgas president Toomas Hendrik Ilvese töö Eesti kui IT-riigi tutvustamisel. „Päris uhke on elada riigis, mille kohta võid öelda, et siin saab jõuluõhtul 10 minutiga firma asutada ning pangakonto luua. Kord ütlesin seda ühel Reach-U esitlusel Brasiilias. Esialgu oli saalis mitu sekundit vaikust, ja siis oli 10 minutit tormi, “ ütleb Ülo Säre.